Jeugdtriathlon

INFORMATIE

Zwemmen, fietsen, rennen en meer: triathlon is een heel veelzijdige sport voor kinderen die van afwisseling en uitdaging houden. Meedoen kan op ieder niveau en plezier staat voorop! Op deze webpagina proberen we je alle informatie te geven over de jeugdtriathlon van Triathlon Het Groene Woud.  Zijn er toch nog vragen schroom dan niet om ons via het contactformulier te benaderen. We proberen dan z.s.m. een reactie te sturen.

 

AFSTANDEN EN LEEFTIJDEN KINDERTRIATHLON 

De jeugdtriathlon bestaat uit de volgende afstanden:
Sprint Jeugd Triathlon 10 t/m 15 jaar 250 m zwemmen, 10 km fietsen en 2,2 km lopen

 

MOGELIJKHEID VOOR EXTRA BEGELEIDING JEUGDTRIATHLON

Voor veel kinderen zal deelname aan een triathlon nieuw zijn. Om deelname laagdrempelig te houden en kinderen de uitleg te geven die ze nodig hebben organiseren we geheel vrijblijvend triathlon trainingen. In samenwerking met de organiserende verenigingen: E.O.Z.C., de Pedaleur en Atletiekvereniging Oirschot zullen we de trainingen gaan verzorgen waarin de verschillende elementen van de triathlon aan bod komen. Denk hierbij aan het zwemmen in buitenwater, wat te doen in een wisselzone, waarom draag ik een chip etc. Het doel is om de kinderen met zelfvertrouwen en een goede voorbereiding aan de start te laten staan. Na inschrijving voor de jeugdtriathlon ontvang je meer informatie over de triathlon trainingen via de mail. Nog geen mail ontvangen, neem dan contact op via het volgende mailadres triathlonhetgroenewoud@eozc.nl

 

ZWEMVAARDIGHEID

Om deel te nemen aan de jeugdtriathlon moet je beschikken over zwemdiploma B. Tijdens de triathlon trainingen wordt aandacht geschonken aan het zwemmen in buitenwater. De kinderen krijgen hierbij tips en kunnen ervaren hoe het is om in buitenwater te zwemmen.

 

WAT HEB IK NODIG TIJDENS EEN JEUGDTRIATHLON

In de basis kan je een triathlon doen met materiaal wat de meeste kinderen in Nederland wel in huis hebben: je zwembroek / zwempak, je schoolfiets / racefiets / mountainbike en een paar fijne sportschoenen. Tijdens wedstrijden is een fietshelm verplicht, deze zal je zelf moeten regelen. Voor het zwemonderdeel is het niet noodzakelijk om een wetsuit te dragen, de laatste jaren is de watertemperatuur boven de 21,9 °C waardoor een wetsuit zelfs verboden is. Een Tri Suit (zwempak, fietstenue en harloopsetje ineen) mag daarnaast wel gedragen worden. Een badmuts wordt beschikbaar gesteld door de organisatie van triathlon Het Groene Woud en is voor de veiligheid (zichtbaarheid) verplicht om te dragen. Tijdens het hardlopen wordt er gezorgd voor bekertjes water, heb je dorst tijdens het fietsen neem dan een bidon mee.

 

Triathlon Het Groene Woud.

 

DE DAG VAN DE JEUGDTRIATHLON

Op de dag van de jeugdtriathlon kan je alle startbescheiden halen bij de inschrijfbalie. De startbescheiden bestaan uit:

• 1 startnummers (inclusief sluitspelden); positie startnummer: fietsen aan de achterkant en lopen aan de voorkant

• fietssticker; aan de fiets plakken (bv. remkabel)

• polsbandje voor het binnenkomen van de wisselzone

• Chip + enkelbandje (Mylaps)

• Badmuts

 

Nadat je alle spullen (fiets en hardloopschoenen etc.) in de wisselzone hebt geplaatst volgt er voor de start een briefing. Tijdens de briefing wordt er uitleg gegeven over het parcours en alle zaken die belangrijk zijn tijdens de jeugdtriathlon. Heb je toch nog vragen kan je deze altijd stellen aan de vrijwilligers die aanwezig zijn.

Nadat het startschot is gevallen begin je met 1 ronde te zwemmen in het Wilhelminakanaal (250 m). Het parcours is duidelijk gemarkeerd middels lijnen en boeien. Om de veiligheid te kunnen garanderen zijn er boten van de reddingsbrigade aanwezig. Als er iets is kan je altijd je hand opsteken waarna je geholpen wordt.

Wanneer de finish van het zwemonderdeel is bereikt loop je via de trap naar de wisselzone. In de wisselzone pak je je fiets en plaats je het startnummer op de rug. Je loopt met je fiets naar de uitgang van de wisselzone waarna je bij de balk mag opstappen. De fietsronde is 2 km lang en moet 5 keer gereden worden.

Na het fietsonderdeel stap je af voor de balk en plaats je de fiets in de wisselzone. Je verwisselt eventueel je fietsschoenen voor hardloopschoenen en loopt het loopparcours op via de Stönner-Meijwaardbrug. De loopronde is 1 km lang (excl. verbindingsroute) en moet 2 keer afgelegd worden waarna er gefinished wordt bij café – zaal ‘t Vrijthof. Na het finishen krijg je een medaille en wordt er gezorgd voor wat eten en  drinken.

 

WAAR MOET JE OP LETTEN TIJDENS DE JEUGDTRIATHLON

• Zorg dat je sportieve en gemakkelijke kleding aan doet (evt. Tri Suit).

• Triathlon is een individuele sport. Je moet jezelf zelfstandig omkleden. Er zijn geen begeleiders toegestaan in de wisselzone.

• Je moet in het bezit zijn van zwemdiploma B.

• Kijk de fiets goed na. Het zou zonde zijn als je uit moet vallen doordat je een kapotte fiets hebt. Geef je fiets af bij de wisselzone van de jeugdtriathlon, en zorg dat deze niet op slot staat.

• Ben op tijd aanwezig voor de briefing.

• Het fiets en loopparcours gaat over de openbare weg, die voor de gelegenheid verkeersvrij wordt gehouden door verkeersregelaars.

• Denk aan je loopspullen, gymschoenen, en schone kleding voor na de triathlon.

• Na de finish moet je (op vertoon van hun startnummer) zelf de fiets uit de wisselzone halen. De fiets wordt niet meegegeven aan ouders of begeleiders!

• De finish is bij café – zaal ‘t Vrijthof. Hier ontvang je een medaille en wordt er gezorgd voor eten en drinken.

• Meedoen is belangrjker dan winnen! Het is voor alle kinderen een topprestatie dat ze aan de jeugdtriathlon deelnemen.

 

PARCOURS

Afstanden jeugdtriathlon
Zwemmen               1 ronde                250 m
Fietsen                     5 ronden              10 km
Lopen                       2 ronden            2,2 km

 

 

WISSELZONE

Wisselprocedure zwemmen – fietsen

 

Wisselprocedure fietsen – lopen